آخرین خبرها

پرویز پرستویی: آقای شریعتمداری، بیضایی بهتر از شما اسلام را می‌شناسد

پرویز پرستویی: آقای شریعتمداری، بیضایی بهتر از شما اسلام را می‌شناسد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آرت گیل: روز گذشته روزنامه کیهان با انتشار مطلبی درباره بهرام بیضایی کارگردان سینما و تئاتر مدعی شد که او پیش از انقلاب رابطه نزدیکی با فرح دیبا داشته و او را بهایی نامید. امروز پرویز پرستویی و تینا پاکروان به مطلب روزنامه کیهان واکنش نشان داده‌اند و در صفحه‌های خود در اینستاگرام از بیضایی دفاع و به شدت از روزنامه کیهان انتقاد کرده‌اند.

در مطلب روز گذشته «کیهان» که برای آن تیتر «جشنواره‌ای به نام یک فراری از وطن!» انتخاب شده، آمده است: «در حالی برای نخستین بار جشنواره تئا‌تری به نام بهرام بیضایی، کارگردان فراری توسط یکی از مراکز فرهنگ و هنر علمی کاربردی کشور برگزار می‌شود که این فرد به غیر از تمامی فعالیت‌هایی که در طول اقامتش در آمریکا علیه ایران و ارزش‌ها و باورها و اعتقادات مردم این سرزمین انجام داده، چندی پیش در اجرای تئاتر با خواننده هتاک فراری (م.ن) همکاری داشت و اخیرا نیز با اجرای تئاتر مبتذلی به نام «طربنامه» در کالیفرنیا به مضحکه و مسخره ارزش‌های اسلامی جامعه ایران پرداخت. گفته می‌شود جشنواره فوق به معرفی بر‌ترین نمایشنامه‌های اقتباسی، پژوهش ‌و مقالات بر‌تر درباره آثار و اندیشه‌های بیضایی می‌پردازد.»

در ادامه این مطلب، روزنامه کیهان با بیان این‌که بهرام بیضایی در اصل فردی بهایی است به تفسیر عملکرد و رابطه‌های این کارگردان در پیش از انقلاب پرداخت و نوشت: «سؤال اینجاست که برگزاری جشنواره فوق با استفاده از امکانات و هزینه بیت‌المال قرار است کدام اندیشه بیضایی را مورد تجلیل قرار داده و جایزه بدهد؟ در حالی که بیضایی طبق برخی اسناد تاریخی از خانواده‌ای بهایی بوده و در نهایت به قول خودش فردی لاییک و غیرمذهبی است. بنابر اسناد منتشره، بهرام بیضایی در دوران طاغوت مورد توجه دفتر فرح دیبا بود و از همین روی در مراسم مختلف این دفتر حضور داشت از جمله مراسم کیک‌خوری جشنواره فیلم تهران در آبان ۱۳۵۱ که در حضور فرح دیبا، کیک جشنواره را برید. در سال ۱۳۵۶ تقاضای عضویت وی در هیئت امنای مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر مورد موافقت محمدرضا پهلوی قرار گرفت و با حکم وی، به این سمت منصوب شد و در همین سال با حکم فرح پهلوی برای مدت سه سال به عضویت هیئت مدیره موزه آبگینه‌ها و سفالینه‌های ایران و فرهنگسرای نوبهار درآمد. بیضایی در سال‌های ۱۳۵۳ و ۱۳۵۴ اولویت نخست را برای استفاده از بورس به اصطلاح هنری فرح دیبا دارا شد و براساس اسناد انجمن ملی روابط فرهنگی وابسته به دفتر فرح پهلوی، برای اقامت در فرانسه و استفاده از این بورس، ماهانه ۲۰۰۰ فرانک از دفتر مخصوص فرح دریافت می‌کرد.»

اما بعد از انتشار مطلب روزنامه کیهان، پرویز پرستویی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود به دفاع از این کارگردان و نویسنده سرشناس سینما و تئاتر ایران پرداخته و خطاب به مدیر مسئول روزنامه کیهان نوشت: «آقای شریعتمداری! شما می‌دانید راجع به چه کسی حرف می‌زنید؟ واقعا چگونه به خودتان اجازه می‌دهید که در مورداستاد مسلم عرصه ادبیات و نمایش و مدافع فرهنگ پارسی، استاد بهرام بیضایی حرفی بزنید؟ شما بهتره به همان کار اصلی خودتان بپردازید. بس کنید. شما با اسم بردن ازاستاد بیضایی بزرگ نمی‌شوید. و بنده هم قرار نیست ایشان را به کسی بشناسانم. چون همه ملت ایران، چه مردم عوام، و چه فرهنگیان و اهل ادب و نمایش، و کسانی که دلشان برای ایران زمین می تپد، او را خوب می‌شناسند.»

پرستویی در ادامه یادداشت خود با یادآوری فیلمنامه «روز واقعه» نوشته بیضایی آورده است: «فقط به شما یادآور می شوم و از یک اثر از ستاد نام می برم، فیلم نامه، فیلم سینمایی روز واقعه غیر از سینما، یکی از افتخارات صداوسیمای ایران است، که هرساله در ایام دهه محرم بمناسبت شهادت امام حسین(ع) نشان می دهد.»

پرستویی در پایان تاکید می‌کند: «استاد بیضایی هر مرام مسلکی دارد، بدانید از شما بهتر اسلام را می شناسد. ازخدای بزرگ خواهانم که سایه استاد بیضایی را از سر فرهنگ و هنر ایران زمین کم نکند.»

تینا پاکروان: تا کجا با یاوه، اساتید را از مملکت می‌رانید؟!

از سوی دیگر تینا پاکروان کارگردان فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» و «خانوم» که سابقه همکاری با بهرام بیضایی را در فیلم‌های «سگ کشی» و «وقتی همه خوابیم» دارد، همچون پرویز پرستویی با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود، به تمامی ادعاهای روزنامه کیهان پاسخ داد: «حمله امروز کیهان به یک استاد و اسطوره صداى خفته در حنجره‌مان را فریاد مى کند. چه کسى از ایران فرار کرده که شما چنین گستاخانه و بى مهابا از فرار مى گویید؟ کسى که بیش از همه دلش براى ایران و ایرانى و زبان پارسى تپید و بیش از شمارگان سن شما تعداد آثارش است که یکى از یکى بیشتر ایرانى است و عاشق این مرز و بوم.»

پاکروان یک از دلایل مهاجرت بهرام بیضایی به خارج از کشور را بى‌عرضگى کسانى می‌داند که با چوب تهمت و افترا به جان این کارگردان افتادند و به همین دلیل امروز دوپاره شده اند: «اینکه او امروز اینجا نیست از بى‌عرضگى کسانى است که تا بود به چوب تهمت و افترا زدندش و چون رفت دو پاره شدند. کسانى چون شما به فحاشى و تهمت ادامه دادند (مطابق معمول همیشه) و کسان دیگرى به دست و پایش فتادند که برگرد و بساز، آنهم نه از سر عشق به استاد و این سینما بلکه بیشتر بدنبال ستاره‌اى بر دوششان بودند نشان پیروزى در قدرت بازگرداندن او به وطنش که هنوز و همیشه دلش برایش بیش از ما و شما مى‌زند.»

پاکروان درپایان با یادآوری نویسنده فیلمنامه «روز واقعه» می‌نویسد: «افتخار کنید که هنوز بعد از سى و چند سال که از انقلاب مى‌گذرد این همه عاشقان حسین نتوانستند متنى درخور او بنویسند که آن استاد … نوشت و هنوز «روز واقعه» بهترین اثر عاشورایى شماست. بیرون از ایران هم در بهترین دانشگاه‌ها از ایران و فرهنگ ایرانى مى گوید . تا کجا با یاوه اساتید این مرز و بوم را مى‌رانید و دل زخمى مى کنید ؟! این انگشت شمار انسان والا براى ما حرمت دارند .حواسمان به واژه ها باشد که بیهوده از دهان برنیاید که براى پارسى ماندن بسیارى از آنها همین اساتید خون دل‌ها خوردند.»/آی سینما

 

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *