
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان
موسسه فرهنگی هنری صبح قلم گیل
مقدمه :
مقام معظم رهبری :
شکل لباس، چه پوشیدن، چگونه پوشیدن و از کدام الگوی پوشش استفاده کردن، جزو مصادیق و نمونههای بارز فرهنگ عمومی جامعه است که در مسیر زندگی و حرکتهای آینده یک ملت در درازمدت تأثیر دارد. هیچ دستگاه قدرتمندی، بدون آنکه فرهنگ مردم و بینش آنها را اصلاح کند، نمیتواند در جامعهای، علم و کار، تلاش و سعی، نوآوری و تعامل خوب و برادرانه، معرفت به انسان، طبیعت و تاریخ و راههای زندگی را ایجاد کند. اینها صفاتی است که در صدر اسلام، از یک جماعت کوچک، یک ملت عظیم و مقتدر درست کرد. در حقیقت آنچه در آغاز، از پیشرفت و ترقی برای انسانها بهوجود آمد، ناشی از همین فرهنگ اسلامی بود.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار وزیر و مسئولان «وزارت ارشاد» و «اعضای شوراهای فرهنگ عمومی کشور» ١٩/٠۴/١٣٧۴
مقام معظم رهبری :
ما طراح داریم، خیاط داریم، هنرمند داریم؛ بنشینند برای زنمان، برای مردمان، یک لباس درست کنند و آن را الگو قرار دهند؛ این کارها را میشود کرد
بیانات در دیدار با اعضای «گروه اجتماعی» صدای جمهوری اسلامی ایران ٢٩/١١/١٣٧٠
سومین جشنواره مد وپوشش اسلامی ایرانی با کسب مجوز از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و بنیاد ملی مد ولباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای هماهنگی و برنامه ریزی برای ایجاد پایگاه اجتماعی جهت برگزاری هرچه باشکوهتردومین جشنواره مد وپوشش اسلامی ایرانی در گیلان برگزار می گردد
زمان :
دو شنبه مورخ ٢٢/٨/١٣٩۶ لغایت یک شنبه ٢٩/١١/١٣٩۶
مکان :
رشت –
اهداف جشنواره :
ملل و اقوام مختلف متناسب با وضعیت جغرافیایی خود دارای پوشش های متنوع و گوناگون بوده اند. طراحی این پوشش ها متناسب با هویت مردم منطقه و بیانگر پیشینه، موقعیت فرهنگی، مذهبی و اجتماعی افراد بود. در کشورهای مسلمان نیز اقوام مختلف با در نظر گرفتن قواعد اسلامی و نیز حفظ پوشش برگرفته از سنت و فرهنگی بومی خود، پوشش های نوین را برگزیده اند.
١ – ایجاد فضای تعامل فرهنگی با محوریت پوشاک اسلامی – ایرانی
٢ – هدفمند نمودن اندیشه های نو در راستای تحقق اهداف جامعه ایرانی و سوق دادن طراحان به طراحی آثار مبتنی با اصول و آموزه های اسلامی
٣ – ارتقاء سطح علمی و عملی طراحان و شناخت مباحث علمی جدید در زمینه طراحی، دوخت پارچه و لباس
۴ – ایجاد ارتباط طراحان با همدیگر و مراکز آموزشی و دانش آموختگان رشته های مرتبط با مراکز صنعتی، تولیدی و بازار در کشور
۶ – زمینه سازی برای کشف و ظهور استعدادهای خلاق
٧ – ایجاد زمینه مناسب جهت معرفی طراحان جوان و ارتباط با جامعه و صنعت
٨ – ارایه نمونه ها و طرحهای خلاق و ابتکاری در زمینه پوشاک مناسب جامعه
٩ – زمینه سازی جهت کارآفرینی
مخاطبان :
متناسب با اهداف تدوین شده در جشنواره، مخاطبان را می توان به صورت زیر رتبه بندی نمود:
١ – دانشجویان و اساتید دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در رشته های هنر بویژه تکنولوژی طراحی دوخت، نساجی و طراحی پارجه و لباس
٢ – مجلات و سایتها و خبرگزرایها
٣ – متولیان امور فرهنگی در زمینه فرهنگسازی عفاف و حجاب
۴ – تولید کنندگان و عرضه کنندگان صنعت پوشاک بانوان
۵ – سازمانها و نهادهای مربوط به امور بازرگانی و تجارت و فرهنگی و نظارتی
۶ – دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، آموزش و پرورش، هنرستانهای فنی و حرفه ای ، سازمان فنی و حرفه ای استان و آموزش دوره دوم متوسطه کاردانش
٧ – طراحان مد و پوشش ، آموزشگاههای طراحی دوخت و لباس
٨ – اتحادیه های صنفی مرتبط
٩ – اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اماکن نیروی انتظامی
١٠ – اعضای کارگروه مد و پوشش اسلامی ایرانی
١١ – عموم شهروندان استان گیلان
برنامه ها در طول برگزاری جشنواره:
١- افتتاحیه ٢٢/٨/٩۴
٢- رونمایی از پوستر جشنواره و طرح فراخوان سالن مرحود دکتر رحمدل ٢٢/٨/٩۶
٣- کارگاه آموزشی برای طراحان مد ولباس استان در سالن شهید انصاری ٣٠/٠٩/٩۶
۴- دریافت اثار در دبیرخانه جشنواره تا تاریخ ١/١١/٩۶
۵- نمایشگاه از تاریخ ١٩/١١/٩۶ لغایت ٢٢/١١/٩۶
۶- اختتامیه ٢٩/١١/٩۶
بخشهای مسابقه سومین جشنواره
١ – پوشاک بانوان ( جوان و بزرگسال ) شامل :
الف : پوشاک اجتماعی ( چادر – پوشش سر – مانتو اجتماع – پوشاک های جدید غیر از مانتو )
ب : پوشاک مشاغل
٢ – پوشاک آقایان ( جوان و بزرگسال ) شامل :
الف : اجتماعی ( رسمی و غیر رسمی )
ب : مشاغل
٣ – لباس کودک و نوجوان شامل :
الف : اجتماعی
جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال @MOOD – G – R و یا سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان مراجعه فرمایید
ارسال آثار از تاریخ ١/٩/١٣٩۶ لغایت ١/١١/١٣٩۶ می باشد
آدرس دبیرخانه : رشت – خیابان انقلاب – بن بست رز – عمارت سبز – طبقه سوم – واحد ۵
تلفن ٠١٣٣٣٢۶٢١٧٣
تلفن : روابط عمومی : ٠٩١١٣٣١٢٢۶۵ – ٠٩١١١٣۶٣١٩٢