پایگاه اطلاع رسانی هنر گیل
اولین و فعالترین مرکز مجاز اطلاع رسانی رویدادهای فرهنگی و هنری شمال کشور
Monday, 19 August , 2019
امروز : دوشنبه, ۲۸ مرداد , ۱۳۹۸ - 18 ذو الحجة 1440
شناسه خبر : 967
  پرینتخانه » اخبار, هنر گیلان تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱:۱۲ |

در هفتادمین زادروز شیون فومنی(میراحمد فخری نژاد) اولین همایش شعر و موسیقی شیون فومنی توسط شهرداری منطقه ۲ رشت برگزار شد

ِبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی آرت گیلین همایش روز پنجشنبه دوم دی ماه  با حضور مسئولین و چهره های برجسته فرهنگی و هنری کشور در سالن اجتماعات سازمان مخابرات استان گیلان برگزار شد..

در این مراسم بزرگان موسیقی و هنر درباره شیون فومنی صحبت هایی کردند.

حامد فومنی در مراسم هفتادمین سالروز تولد شیون فومنی در بین هنرمندان ،هنردوستان ،اصحاب رسانه  گفت :این مراسم همایش که مراسم شعر و موسیقی شیون فومنی است به اعتقاد من باید با نام بزرگانی چون شیون فومنی فرهنگ سازی گردد.

شیون فومنی تنها متعلق به گیلان نیست با  اینکه فومنی است اما این  هنرمندان ما که از بندر ترکمن ئ دیگر شهرها ایران برای این همایش  آمده اند نشانه وحدت اقوام ایرانی است که نشان دهنده ی این است   شاعران و هنرمندان سفیران فرهنگی هستند که اقوام مختلف را به هم پیوند می دهند و امروز یکی از صحنه های تاریخی را در رشت می بینیم که بزرگوارانی از استان گلستان ،زادگاه شاعر و عارف بزرک مختوم قلی فراغی در جمع ما حضور دارند.

ایشان در ادامه افزود :خواسته ی فکر و اندیشه شیون فومنی این  بوده است که نه فقط در ارتباط با گیلانیان  بلکه با رویکردش به شعر فارسی با همه ی ایرانیان هم زیستی داشته باشد.

پرداختن  شیون به شعر فارسی از طرف خیام نیست یا  فصلی از خواستن شعر شیون فومنی  نیست بلکه یک تداوم و تفاهم غریزی شیون است که اهل ادب و هنر اشراف دارند.

دیروز در جمع دوستان شیرازی بودم وبه  ایشان گفتم که حضرت حافظ  فومنی است .به من گفتند که شما که اهل شعر هستید چرا می گویید که حافظ فومنی است.

عرض کردم که شیون فومنی در یک بیت می فرماید :

بس که سر در قدم حضرت حافظ دارم

لهجه ی نرگس فومن شنوم شیرازی

حامد فومنی در  ادامه افزود :بنده  بعد از ۱۸ سال از  درگذشت شیون و در هفتادمین سالروز تولد شیون فومنی موسسه فرهنگی هنری بنیاد شیون فومنی را در روزهای اخیر به ثبت رساندم و امید دارم  بنیاد شیون فومنی بتواند در راستای حفظ و نگاهداشت و انتشارو استمرار آثار شیون فومنی به شکل متمرکز  حرکت کند .

این بنیاد خانه  گیلانیان و ایرانیان است زیرا شیون شاعر دوزبانه است.

سید ضیاء الدین شفیعی  از دیگر مهمانان این مراسم گفت :شیون فومنی با فرهیختگی  و یک همت بی مثال یک حرکت بی نظیر انجام داده ولی ادبیات در حوزه شناساندن شیون در متون پژوهشی و تحقیقی چندان توفیق نداشته است.

بنده در تمرکزی که بر روی سبک هندی داشتم به این نتیجه رسیدم که شباهت های فراوانی میان اغلب شاعران سبک هندی و بسیاری از شاعران هم روزگار ما وجود دارد برخی از این شاعران هم روزگار ما این نسبت در آنها به مراتب بیشتر است.با توجه به این موضوع تحقیق بیشتری بر روی آثار فارسی و گیلکی شیون فومنی داشتم و مشاهده کردم که بین شعرهای شیون فومنی و سبک هندی تشابهات فراوانی وجود دارد.

این تعصب داشتن روی یک شاعر گیلانی نیست.اگر دقت نظر داشته باشیم می بینیم که چه عرصه هایی را شیون طی کرده است که شاید یک کاروان شاعر نتواند طی کند.

من به بعضی از استشهادهای خودم اشاره می کنم :

اول از همه این نکته که از بعد از نیما تا کنون مجموعه ی نام های بزرگ عرصه ادبیات از تعداد انگشتان دو دست بیشتر نیست.در میان شاعرانی که تعدادشان از مجموع انگشتان دو دست کمتر است تعداد بسیار کم شمارتری  توانسته اند بعد از مرگ خودشان هم در میان مخاطبین ادامه حیات دهند هم نامشان وهم شعرشان و با توجه به اینکه شیون از نظر زبانی با محدودیت مواجه بوده توفیق بسیاری داشته است.

یکی از وجوه مشترک بین شاعرانی که توجه شعر آنها به سمت شعر سبک هندی است با شاعران هندی سرا به خصوص بیدل وفیاض ،طالب آملی در این است که به لحاظ  محیطی شاعران در نقطه ای که زندگی می کردند بسیار شباهت هایی وجود داشته است.یعنی زندگی شیون در گیلان زمین پر از رنگ و گفتگو فراوان بین فرهیختگان و مردم عادی  گیلان جز محدود مناطق ایران زمین است که  گفتگوی مردم با شعر بسیار نزدیک است.مردم به شدت کنایی صحبت می کنند مثلا اگه بخواهید به بازار میوه و تره بار یا بازار ماهی فروشان بروید در آنجا ماهی فورش یا میوه فروشی را نیم بینید که تبلیغ کنند که بیایید و از ما خرید کنید ،برای توجه شما به خرید محصول خودش از عبارتی استفاده می کند که لبریز از کنایه و تشبیه واشاره است.

پس نزدیکی و نسبت فراوانی بین گفتگوی مردم عادی با ابزارهایی که یک شاعر به کار می برد وجود دارد.این جز ویژگی های منحصر به فرد دایره ادبیات گیلکی است.

از دیگر اتفاقاتی که در سبک هندی وجود دارد زنگ بندی خیال است .اگر از شاعران سبک هندی شعری را بخوانید انگار یک تابلوی پر از تصویر پیش شماست.این تابلوی پر از تصویر در اغلب شعرهای شیون هم وجوددارد.

میلاد کیایی نوازنده سنتور و از پیشکسوتان هنر موسیقی نیز در این همایش گفت :اولین کاری که من با این هنرمند عزیز داشتم در پاییز سال ۱۳۵۰ بود و در آن زمان ما مسئولیت های فرهنگی هنری داشتیم و شبهای شهر و موسیقی برگزار می کردیم و این بزرگواربه تهران می آمدند و در جلسات شعر وموسیقی شرکت می کرد و آنچنان شوری بپا می کرد چون علاوه براینکه شاعر پرتوانی بودند فن بیان خوبی هم داشتند و خیلی قشنگ شعر را اجرا می کردند و در شعر بسیار تاثیر گذار بودند.

دکتر ثابت قدم  ،شهردار رشت هم از مهمان این همایش بود و گفت:

شعر شیون به گونه ای است که افراد با سنین مختلف و از نسل های مختلف با آن ارتباط برقرار کرده و زندگی می کنند.

امروز در جمع ما تفاوت بین نسلی کاملا حس می شود  و این نشان میدهد که با وجود اینکه ایشان در جمع ما حضور ندارند بین همه ی دلها جا دارند واین نشان دهنده انتقال هویت و مفهمومی است که ایشان به دنبالش بوده است .بزرگترین ارزشی  که شاید در پارامترهای  توسعه فرهنگی مهمترین نقش را دارد.ما در مدیریت شهری به دنبال این هستیم که این فرهنگ را بازآفرینی کنیم این فرهنگ در دل خلاصه ای از   موضوعات مختلف شکل می گیرد.

نادر مشایخی ،پیشکسوت هنر ایران نیز در بین مهمان گفت :

ما در قرن بیستم اگر چیزی یاد نگرفته باشیم یک چیز را خوب یاد گرفتیم و این است : چیزی که نگاه می کنیم خیلی مهم نیست ،مهم طرز نگاه ماست.طرز نگاه شیون و صمیمیتی که شیون در اشعار خودش دارد مارا به سمت خودش می کشد .

/اختصاصی آرت گیل

 

کانال تلگرام آرت گیل

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.