رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، امروز در مورد تبلیغ فیلمها در تلویزیون گفت که بر اساس قانون باید به تیزرهای تبلیغاتی فیلمهای های سینمایی در صدا و سیما تخفیف داده شود و این اتفاق هم میافتد. با توجه به گفتههای پژمانفر نظر مدیران سه موسسه پخش فیلم شامل «فیلمیران»، «رسانه فیلمسازان» و «پویا فیلم» را در مورد به اجرا درآمدن این قانون جویا شدیم، که هر کدام پاسخهای مختلفی به این پرسش آی سینما دادند.
بعد از رفع تعلیق سه دفتر پخش کننده فیلمهای سینمایی به دلیل پخش شدن تیزر فیلمهای روی پرده از شبکههای ماهوارهای، قرار بر این شد که صداوسیما تسهیلات بیشتری را برای تبلیغ فیلمهای سینمایی قائل شود.
امروز نصرالله پژمانفر، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در مورد حمایت صداوسیما از فیلمهای سینمایی روی پرده در جهت معرفی آنها برای مخاطبان گفت: «بر اساس قانون باید به تیزرهای تبلیغاتی فیلمهای های سینمایی در صدا و سیما تخفیف داده شود و خوشبختانه هم اکنون این مهم در حال اجرا است.»
حبیب اسماعیلی: صداوسیما تیزرهای رایگان میدهد، اما جذابیت ندارد
حبیب اسماعیلی مدیرعامل «رسانه فیلمسازان» در پاسخ به این پرسش که آیا تلویزیون بعد از رفع تعلیق دفاتر پخش، حمایتهای خود را در زمینه معرفی فیلمهای سینمایی بیشتر از گذشته کرده یا خیر، به آی سینما گفت: «خوشبختانه صداوسیما اخیرا همکاری خود با پخش کنندگان فیلمهای سینمایی در زمینه پخش تیزرهای تبلیغاتی را بیشتر کرده و تخفیفهای ۹۰ درصدی به تیزرهایی سینمایی ارائه میدهند. مثلا صداوسیما به فیلم «گیتا» ۲۰۰ تیزر رایگان اختصاص داده که نشان دهنده این حمایتها است.»
اما اسماعیلی مهمترین دلیل دیده نشدن تیزر فیلمهای سینمایی در صداوسیما را کمبود مخاطبان رسانه ملی عنوان میکند و در این باره میگوید: «مشکلات امروز صداوسیما در مورد دیده نشدن تیزر فیلمهای سینمایی به دو بخش تقسیم میشود. بخش اول این است که رسانه ملی، امروز در زمینه برنامه سازی، دچار مشکل است و عملا به جز «خندوانه» و «دورهمی» برنامه پرمخاطب و پر بینندهای ندارد و به همین علت پخش تیزر در شبکههای صداوسیما تاثیر چندانی ندارد.»
پخش کننده «من سالوادور نیستم» درباره دومین مشکل در مورد پخش تیزر فیلمهای سینمایی میگوید: «مساله دیگر که باعث میشود تیزرهای فیلمهای سینمایی از شبکههای مختلف سیما دیده نشود، به نحوه پخش این تیزرها باز میگردد. صداوسیما برای پخش تبلیغات محدودیتهای خاص خود را دارد، به طوریکه صحنههای جذاب یک فیلم را از تیزرها بیرون میکشند و عملا باعث میشوند که تیزرهای بخش شده برای مخاطب خنثی باشد. این موضوع به ممیزیهایی باز میگردد که در صداوسیما وجود دارد و برخی آنها میگویند که در تیزر یک فیلم، نباید فلان آقا و یا فلان خانم وجود داشته باشد. درحالی که این فیلمها با نظر وزارت ارشاد ساخته شده و دارای پروانه نمایش است. اگر صداوسیما برخی از محدودیتهای خود را بردارد، دیگر بعید است که سینماگری دلش بخواهد تیزرهای فیلمهایش از شبکههای ماهوارهای به روی آنتن برود. صداوسیما هم اکنون حمایتهای خود را در مورد اختصاص تیزرهای رایگان بیشتر کرده است، اما باید این تیزرها جذابیت داشته باشند تا مخاطب را به دیدن فیلم در سالنهای سینمایی ترغیب کنند.»
علیخانی: در صداوسیما برخوردهای سلیقهای میشود
عبدالله علیخانی، مدیرعامل شرکت «پویا فیلم» که این روزها فیلم «آس و پاس» را روی پرده دارد، در مورد پخش تیزر فیلمهای سینمایی ازصداوسیما انتقادات بسیار تندی به مدیران رسانه ملی وارد میکند: «امروز صداوسیما، برخوردهای سلیقهای نسبت به فیلمهای سینمایی دارد و به فیلمی که دوست دارد، تیزر میدهد و به فیلمی که دوستاش نداشته باشند، هیچ تیزری اختصاص نمیدهد. ظاهرا مدیران صداوسیما فکر میکنند برخی فیلمسازان صهیونیست هستند و نباید به آنها تیزر اختصاص دهند.»
علیخانی انتقادات خود به رسانه ملی را اینگونه ادامه میدهد: «مدیران صداوسیما، وقتی برخی تیزر فیلمهای سینمایی را میبینند، به ناگهان میگویند یک تیزر هم به این فیلم اختصاص نخواهیم داد و وقتی از آنها میپرسیم که چه کسی این تصمیم را گرفته ، میگویند شورا به این جمع بندی رسیده است، در صورتی که ما تا به امروز چیزی به نام شورا در صداوسیما ندیدیم.»
تهیه کننده فیلم «کما» درباره صحبتهای امروز رییس کمیسیون فرهنگی مجلس میگوید: «آقای پژمانفر وقتی این صحبتها را به میان میآورند، نشان میدهند که قانون را به خوبی میشناسند. اما امروز در مورد اجرای این قانون ما با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستیم. من می خواهم بگویم که تاکنون صداوسیما هیچ کدام یک از تیزر فیلمهای سینمایی «آس و پاس»، «آبنبات چوبی» و «مستانه» را روی آنتن نبرده که نشان میدهد برخوردهای سلیقهای در صداوسیما بسیار زیاد است.»
مدیرعامل «پویا فیلم» درباره نحوه پخش تیزر فیلمهای سینمایی از شبکههای صداوسیما، نظر جالبی دارد و میگوید: «الان وقتی به میوه فروشیها مراجعه میکنیم، میوه فروش محترم، گل میوههایش را جلوی مغازه قرار میدهد، تا مشتریان به داخل مغازه جلب شوند، اما صداوسیما درست برعکس این موضوع عمل میکند و از عوامل فیلمها می خواهد، صحنههای جذاب فیلمشان را در تیزر قرار ندهند و به ناگهان خودشان تیزری برای فیلمهای سینمایی درست میکنند که بیشتر به «ضد تبلیغ» شبیه است تا تبلیغ! ما باید به مدیران صداوسیما یادآوری کنیم که فیلمهایی که شما به شکل سلیقهای ممیزی میکنید، از وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ایران پروانه نمایش دریافت کردند و دارای مجوز هستند، اما آنها گویا این موضوع را قبول ندارند و خود را بالاتر از برخی ارگانها می دانند.»
علی سرتیپی: امکانات صداوسیما بهتر شده است
علی سرتیپی مدیرعامل «فیلمیران» که فیلم پر فروش «سلام بمبئی» توسط شرکت او در سینماهای کشور اکران میشود، درباره حمایتهای صداوسیما در زمینه پخش تیزر فیلمهای سینمایی میگوید: «اخیرا امکاناتی که صداوسیما در زمینه پخش تیزرهای تبلیغاتی به فیلمهای سینمایی ارائه میدهد، بیشتر شده است و تیزرهای رایگان به فیلمها اختصاص داده میشود.»
رییس کانون پخش کنندگان درباره تیزرهای ۲۵ ثانیهای که صداوسیما از فیلمهای سینمایی پخش میکند، معتقد است: «یکی از مهمترین نکات در زمینه پخش تیز فیلمهای سینمایی به زمان آنها باز میگردد. هم اکنون اغلب تیزرها به مدت ۲۵ ثانیه از تلویزیون پخش میشود، که به نظر ما میبایست، زمان این تیزرها بیشتر شود تا فضای یک فیلم برای مخاطبان کاملا مشخص شود.»
سرتیپی در پایان اعلام کرد که در جلسه آینده کانون پخش کنندگان به افزایش زمان تیزرهای تلویزیونی فیلمهای سینمایی پرداخته خواهد شد.