پایگاه اطلاع رسانی هنر گیل
اولین و فعالترین مرکز مجاز اطلاع رسانی رویدادهای فرهنگی و هنری شمال کشور
Monday, 26 October , 2020
امروز : دوشنبه, ۵ آبان , ۱۳۹۹ - 10 ربيع أول 1442
شناسه خبر : 11423
  پرینتخانه » اخبار, جشنواره, سینما تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸ |

جدال دوباره بر سر تعریف «فیلم اول» در جشنواره فجر

به گزارش هنرگیل، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر با حضور در شبکه پنج تلویزیون درباره این موضوع گفت: «شرایط پذیرفته‌شدن یا عدم پذیرش فیلم‌های اول فیلمسازان بر اساس قوانین سازمان سینمایی و آئین‌نامه جشنواره فیلم فجر صورت می‌گیرد و بارها پیش آمده که فیلم‌ها به دلیل نداشتن پروانه ساخت سینمایی از حضور در جشنواره محروم شده‌اند. امسال هم فیلم‌های پذیرفته شده در بخش نگاه نو، اولین فیلم‌های سازندگان‌شان بوده که دارای پروانه ساخت سینمایی بوده‌اند. بحث حضور فیلم‌اول در جشنواره فیلم فجر، متأثر از قوانین سازمان سینمایی است. در سازمان سینمایی و در خانه سینما هنوز بین فیلم ویدئویی و غیرسینمایی با فیلم سینمایی تفاوت قائل می‌شوند. فیلمساز می‌تواند فیلم ویدئویی با پروانه ساخت ویدئویی بسازد اما وقتی فیلم با پروانه ساخت سینمایی می‌سازد، این فیلم اولین فیلم سینمایی او محسوب می‌شود. اینجا هم بر اساس این که فیلم ارائه شده به بخش نگاه نو دارای پروانه ساخت سینمایی باشد، در جشنواره شرکت می‌کند.»  

او در ادامه توضیح داد: «چند مورد در فهرست اعلام شده در بخش نگاه نو، پیش‌تر فیلم ویدئویی با پروانه ساخت غیرسینمایی ساخته بودند و جالب آن که برخی از فیلم‌های پیشین این عزیزان به دلیل نداشتن پروانه ساخت سینمایی در جشنواره پذیرفته نشده بود. ما نمی‌توانیم فیلمی که پروانه ساخت ویدئویی دارد را انتخاب کنیم و استاندارد دوگانه در این زمینه وجود ندارد.» 

سالم صلواتی کارگردان فیلم «پدران» هم در دفاع از حضور در بخش نگاه نو به همین نکته اشاره کرده که فیلم قبلی‌اش هرچند بلند بوده اما به دلیل نداشتن پروانه ساخت سینمایی شانس شرکت در جشنواره را نداشته است. عباس امینی کارگردان فیلم «کشتارگاه» که با چهارمین فیلم بلندش به بخش نگاه نو آمده هم مشابه همین استدلال را آورده و گفته فیلم قبلی‌اش به دلیل نداشتن پروانه ساخت سینمایی حتی در جشن سینمای ایران هم امکان شرکت نداشته است.

منتقدان می‌گویند معنای فیلم اول را نمی‌توان با قوانین و مقررات اداری نظام ممیزی تغییر داد و کارگردانی که فیلم یا فیلم‌های قبلی‌اش اکران عمومی شده (ولو به شکل محدود در گروه هنر و تجربه) فیلم اولی به شمار نمی‌آیند. آنها انگشت اتهام را به سمت آیین نامه جشنواره فجر نشانه می‌روند که سال گذشته دبیر جشنواره گفته بود تغییر می‌کند اما تغییر نکرد و امسال هم به شیوه گذشته فیلم‌های بخش نگاه نو بررسی شدند.

| منبع خبر : سینمای ایران
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.